מרחב חווה חקלאית בסביבה מדברית מנותקת, בו הנער שוהה בשילוב עם עבודה חקלאית, משק חקלאי באופן יום-יומי ופעילות שטח ואתגר אינטנסיביות בתא המדברי הסמוך והמרוחק. בסביבה חינוכית-טיפולית עוטפת למשך תקופה של שמונה שלבים המוערכים בכשלושה חודשים.
קהל היעד:
נערים ממסגרות חוץ ביתיות בגילאי 15-18.
נערים המצויים במשבר נקודתי ומסומנים ע"י אנשי המקצוע כפוטנציאל נשירה.
נערים אשר המסגרת מאמינה בכוחות, בפרופיל, בהתאמה לפעילות המסגרת ככאלו שיאפשרו לו לסיים את התהליך אצלם, בהינתן התמיכה במשבר הספציפי הנוכחי.
מודל אב-טיפוס:
לכל נער מתבצעות ההתאמות ושינויים רלוונטיים. העבודה בחווה מובנת על פי שלבים ולא על פי כפיפות של זמן
– טיפול ושיקום, בינוני מבחינת משך השהייה, ומוכנות לחזור בהקדם לחיי המוסד המשלח מתוך מקום של עוצמה מודעות ובשלות. התערבות בזמן משבר – הכלה ועבודה אתו.
– שיטת טיפול באמצעות שטח ואתגר (wilderness therapy & adventure therapy). שימוש בשטח כמתודה עיקרית לעבודה בטווח משברי. נרצה לאפשר לנער כלים והבנות לצמחה מתוך המשבר.
– עבודה במרחב חווה. פעילות יצרנית ולקיחת אחריות.
פעילות חקלאית, עבודה במשק חי ומערכות בנייה טבעיות.
– הנחלת שיח בנושא התמדה וצמצום נשירה בקרב מסגרות.
חווה הנוער הטיפולית הנה חווה אקולוגית.
עיקר העבודה מבתצעת בעמל ידיים, זיעה רבה ואהבה גדולה.
עוגני הפעילות בחווה:
– פעילות חקלאית מקיימת בדגש ירקות ופירות.
– עבודה במשק חי: רכיבה טיפולית עם סוסים, עיזים, כלבים, תרנגולים.
– בנייה במערכות בנייה טבעיות: עבודת בוץ ועץ.
בחווה ישנם מגורים מבוץ המאפשרים מנוחה ומרחב פרטי.
החווה מהווה 'בסיס' ליציאות לשטח.
מתחם המגורים של הנערים נבנה בצורה אקולוגית- קונסטרוקציית עץ וקירות קש ובוץ.
המבנה מהווה מתחם משולב:
1) אזור מגורים (חדרי שינה).
2) מרחבי חוץ משותפים: 'פטיו', מטבח וכו'.
המגורים מחוברים לפעילות הנערים ומהווים המשך לעבודת השטח.
בנייה זו מאפשר ליצור רצף תהליכי מעבוד השטח ועד לשינה במגורי הבוץ.
* אדריכל הפרויקט – ד"ר ערן קפטן.
טיפול באמצעות שטח ואתגר הינו תחום שהולך ומתפתח בשנים האחרונות במדינת ישראל.
כיום ישנו קונצנזוס ביחס לשימוש בכלי, ישנה היכרות והסכמה בקרב אנשי מקצוע ומשרדי הממשלה הרלוונטיים כי מתודולוגיית שטח הנה משמעותית לעבודה עם אוכלוסיות במצבים משבריים.
הפעילות הטיפולית באמצעות שטח ואתגר בחווה מהווה כלי מרכזי בעבודה בחווה כתפיסה הוליסטית וכוללת.
אנו פועלים לטובת ריבוי צורות ההתערבות כגון: טיפול פרטני, טיפול פרטני, כתיבה, עיבוד מטפורי, מסעות הישרדות, מחנאות ארוכת טווח, מיומנויות שטח שונות כמו גילוף, צור, גששות, ניווט ועוד.
העבודה בשטח מובלת ע"י מס עקרונות:
– עיבוד חווית הנער.
– סיכון מחושב (בחווית הנער בשטח).
– סביבה לא מוכרת.
– מתן הזדמנות לתוצאות ממשיות.
חלק מהכלים אותם הנער רוכש במרחב השטח:
– פיתוח מודעות עצמית בנוגע לתוצאות מעשיו ובחירתו של הפרט.
– פיתוח מידה גבוהה יותר של אחריות הפרט כלפי עצמו וכלפי אחרים.
– רכישת אסטרטגיות התמודדות בריאות יותר שמעלות את מידת השליטה העצמית של הפרט.
– מתן חוויות הצלחה המגבשות תפיסה עצמית חיובית יותר.
– לימוד שיטות יצירתיות לפתרון בעיות ולרכישת מיומנויות תקשורת ושיתוף פעולה.
– סיוע לפתח נקודת מבט מציאותית של הכוח והיכולת שהפרט יכול להציב לעצמו. מודעות מוגברת זו תסייע לתהליך קבלת החלטות טוב יותר.